Motion Graphics & Visual Effects

by

May 4, 2022

Een goed begin is het halve werk, zegt men. Een goed begin voor een video is een goed script en een goed storyboard. Laten we beginnen bij het storyboard. Een storyboard is eigenlijk een soort van stripverhaal van de video. Het geeft aan wat de belangrijkste elementen zijn van de video en is een schetsweergave van het beoogde beeld. Zo krijg je vooraf een goed beeld van waar de uiteindelijke video naar toe gaat zonder dat er hoge kosten gemaakt moeten worden voor animaties of film.

Het script is de tekstuele uitleg van de video. Het geeft aan wat er gezegd wordt en door wie. Wat we in beeld zien gebeuren en wanneer. Het schrijven van het script en het uitwerken van het storyboard is iets wat gelijktijdig gebeurt. Deze twee bij elkaar zijn de fundering van de video. Wij adviseren dan ook hier zoveel mogelijk tijd aan te besteden, als het budget dit toelaat. De kunst is niet het schrijven van een script of het uittekenen van een scene. Het is juist de kunst om zo veel mogelijk weg te laten. Het terugbrengen naar de essentie en deze met beeld versterken.

We maken er direct maar onderscheid tussen, animatie en film. Wij verstaan onder animatie (oftewel motion graphics) alles wat niet met een fysieke camera is gefilmt. Dat gaat van een logoanimatie of een productuitleg tot aan complete 3D werelden. Wat in het storyboard slechts een geschetst idee was, komt tijdens het animeren tot leven. Daarnaast hebben we natuurlijk film. Met een echte camera, op locatie of in de studio. Interviews bijvoorbeeld. Daar ligt de nadruk op het monteren. Het knippen en plakken van de juiste takes tot een vloeiend geheel. Eigenlijk zouden we zo'n bordje moeten hebben zodat we een keer heel hard 'actie!' mogen roepen. Gaan we naar op zoek, dat beloven we.

Het liefste doen we dit zo vroeg mogelijk, zeker als we de voiceover moeten afstemmen op animaties. In de loop der jaren hebben we goede relaties opgebouwd met professionele voice-castingbureaus en geluidsstudio’s. De kosten zijn afhankelijk van de stem (Morgan Freeman en George Clooney zitten in het wat duurdere segment, dat moge duidelijk zijn) en het doel van de video (zo betaal je meer voor een stem als dit voor een televisie is dan voor intern gebruik bij presentaties).

Motion graphics & Strategie

Niet zo heel lang geleden was film iets wat alleen weggelegd was voor de grote bedrijven met nog grotere budgetten. Maar met de huidige ontwikkelingen in de hard- en software zijn professionele video's binnen ieders bereik gekomen.Neemt niet weg dat een goede video nog steeds geld kost en zoals we allemaal weten, een euro kan je maar één keer uitgeven. Daarom is het belangrijk om de plaats van de video te bepalen.Waar staat de video in onze communicatiestrategie? Wat willen we bereiken? Wat moet de kijker doen na het zien van de video? Want simpelweg de video op YouTube zetten en een linkje plaatsen op Facebook, dat is natuurlijk geen strategie.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus,

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

previous

next