Heb je een leuk idee of weet je al precies wat je wil? Wij kunnen je data aantrekkelijk visualiseren. Neem vrijblijvend contact met ons op:

Corporate Identity

Identiteit. Wat is dat nou eigenlijk? Identiteit is wie je bent, klinkt simpel. Maar is dat eigenlijk wel zo? Wie beslist eigenlijk wie je bent? Jij of je omgeving? Beide? En wat als je niet happy bent met wie je bent? Of wat als je wel happy bent met wie je bent, maar je het idee hebt dat je omgeving het verkeerd ziet? Wat dan?

Er zijn boeken vol geschreven over identiteit (sommige zijn nog de moeite waard ook) maar het onderwerp heeft nogal de neiging om filosofisch te worden. Een beetje zweverig. Wij houden het graag lekker praktisch.

Wij verdelen een merk in twee delen.

Brand identity

De brand identity omvat de visie (wat is ons bestaansrecht), de missie (waar gaan we naar toe), de strategie (hoe gaan we daar komen) en zo nog een paar zaken waar we nu even niet op in gaan. Het fijne van het uitschrijven van een brand identity is dat het je dwingt om een stap terug te doen en het grote plaatje te bekijken. Wie zijn we? Wat doen we? Waarom eigenlijk? Het geeft je een leidraad, een kompaskoers voor de langere termijn als het ware.

Visual identity

De visual identity is een beschrijving van de visuele elementen die de kern van het merk vormen zoals het logo en logogebruik, kleurenpalet, typografie en fotografie. Op basis van een visual identity kunnen er middelen gemaakt worden zoals brochures, websites, huisstijlen en dergelijke. Dat is direct een belangrijk verschil tussen de visual identity en de huisstijl. De visual identity benadrukt het 'waarom', de achterliggende gedachte. Net zoals de brand identity eigenlijk. De huisstijl daarentegen is een gegeven, de do's en don'ts.

Brandmanagement

Gewapend met de corporate identity trekt de brandmanager ten strijde tegen merkvervaging. Hij (of zij natuurlijk) is degene die de nieuwe brochure goed- of afkeurt. Soms moet je hard ingrijpen ("als je nog één keer Comic Sans gebruikt in een PowerPoint presentatie doe ik je wat!"). Andere keren hoef je slechts een beetje bij te sturen. Aan de ene kant ben je een soort van politieagent, (nee niet doen, meer witruimte, je gebruikt het verkeerde logo, wat zei ik nou over Comic Sans) maar je wilt daar ook niet in doorslaan.

Je wilt mensen wel uitdagen om nieuwe middelen te maken, mooie teksten te schrijven en gave visuals te ontwerpen. Goede brand guidelines bieden ook die vrijheid. Als een echte kapitein houdt de brandmanager de kompaskoers in de gaten en weet wanneer hij moet oploeven of afvallen.

Huisstijl

Pas helemaal aan het einde komen we bij de middelen, zoals een huisstijl. Vaak denken we dan aan visitekaartjes, briefpapier en enveloppen. Misschien ook nog een offertemap en complimentcards.

Maar het kan veel verder gaan.
E-mail signatures, nieuwsbrieven en PowerPoint templates om maar een digitale variant te noemen. Of wat dacht je van bedrijfskleding en autobelettering?

Brand Guidelines

Het belangrijkste is het begrijpen van het woord 'guidelines'. Een leidraad dus. Dat houdt in dat er een bepaalde mate van vrijheid in is opgenomen en moet blijven. Een merk is niet een statisch iets wat op een gegeven moment gedefineerd is en voor altijd zo moet blijven. Een merk, net zoals de corporate identity, leeft en beweegt. Brand guidelines bevatten prakische voorbeelden van de schrijfstijl (tone-of-voice), het gebruik van fotografie, witruimte en logo's. Het zet een framework neer waarbinnen het merk verder wordt vormgegeven.

Kennismaken?

Telefoonnummer
0182 - 51 58 36
ma t/m vrij 9:00 - 17:30
E-mail
geen vraag is te gek
een vrijblijvende offerte aanvragen?

Benieuwd naar onze andere expertises?

We hebben onze expertises voor je opgedeeld in drie takken van sport; Design, Code en Motion. Klik op 'Overview' om naar de hoofdpagina van de betreffende categorie te gaan.